Okolinska dozvola je upravni akt kojim se propisuju mjere zaštite svih sastavnica okoliša: zrak, voda i zemljište. U postupku izdavanja urbanističke saglasnosti, investitor za čiji projekt se smatra da ima ili može imati negativan utjecaj na okoliš, dužan je prethodno pribaviti okolinsku dozvolu. Izdavanje dozvole je regulisano Zakonom o zaštiti okoliša i Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti okoliša, čl. 54-74 odnosno čl.17-29 (Sl.novine Federacije BiH broj: 33/03 i 38/09) Okolinska dozvola se izdaje za nova postrojenja, prije nego što budu puštena u rad, a prije izdavanja okolinske dozvole pogoni i postrojenja moraju proći proceduru procjene utjecaja na okoliš. Postupak izdavanja dozvole za postojeće pogone i postrojenja koji su radili i prije stupanja na snagu Zakona o zaštiti okoliša, propisan je posebnim pravilnikom. Operator takvih pogona i postrojenja dužan je prije podnošenja zahtjeva za izdavanje okolinske dozvole izraditi Plan aktivnosti sa mjerama i rokovima za postupno smanjenje emisija, odnosno zagađenja i za usaglašavanje sa najboljim dostupnim tehnolgijama (BAT). Plan aktivnosti ocjenjuje stručna komisija, i ako je pozitivno ocijenjen, nadležno ministarstvo izdaje dozvolu, s rokom važnosti od 5 godina. U postupku izdavanja okolinske dozvole i ocjene Studije o uticaju na okoliš nadležno ministarstvo obavještava i poziva javnost na javnu raspravu. Iako je zakonski rok za dobivanje okolinskih dozvola za pogone i postrojenja kompanije ArcelorMittal Zenica istekao u oktobru 2008. godine, te dozvole su izdate s velikim zakašnjenjem, i to bez provedenih javnih rasprava. Za neke pogone, javne rasprave su održane, ali na naše primjedbe niko iz ministarstva nije reagovao, niti smo dobili odgovore na naša pitanja upućena 17.2.2009. godine. U planovima aktivnosti i u okolinskim dozvolama nije dato "nulto stanje" zagađenosti okoline, tako da je nemoguće ocijeniti efekte provedenih projekata. Eko forum je izvršio nezavisnu analizu realizacije mjera iz Plana aktivnosti, na osnovu nama dostupnih podataka. S ciljem kvalitetnije analize, organizovan je Okrugli sto na temu "Okolišne dozvole ArcelorMittal Zenica 2009-2014", 26. juna 2014. Na okrugli sto su pozvani i na njemu su učestvovali aktivisti Eko foruma, predstavnici ArcelorMittal Zenica, Općine Zenica, Ministarstva za turizam i okoliš FBiH, Vlade ZDK i Uprave za inspekcijske poslove FBiH. Federalno ministarstvo za okoliš i turizam je formiralo komisiju za izradu izvještaja o realizaciji pojedinih projekata iz plana aktivnosti na osnovu kojeg su izdate okolišne dozvole za pogone ArcelorMittal Zenica. Taj izvještaj je trebao biti završen u maju 2013, ali je završen tek krajem 2013. godine, a služit će kao podloga za izradu novih okolišnih dozvola. Od predviđenih 200 mjera, realizovano je 186, ali 14 nerealizovanih po troškovima i složenosti daleko nadmašuje realizovane mjere. Najskuplji i najsloženiji projekti su još u fazi realizacije. Federalno ministarstvo za okoliš i turizam je pripremilo nacrt novog Zakona o zaštiti okoliša FBiH, kojim je predviđeno izdavanje integralne dozvole. Osim što je u tu dozvolu zaista integrisana i vodna i urbanistička saglasnost, kako se to zahtijeva prilagođavanjem BiH zakonodavstva zakonodavstvu EU, predviđeno je da integralna dozvola obuhvata i više pogona i postrojenja. Na taj način bi se za ArcelorMittal izdala samo jedna, integralna (tačnije, kolektivna) okolišna dozvola. Eko forum smatra da taj pristup nije prihvatljiv i nastojaće da se ta odredba zakona promijeni prije usvajanja. Predstavnici Federalnog ministarstva su na Okruglom stolu izjavili da se kod izdavanja nove okolišne dozvole neće provoditi javna rasprava. Eko forum će insistirati da ipak bude uključen u postupak izdavanja te dozvole. S obzirom da 5 okolišnih dozvola ističe u novembru/decembru 2014, a preostale 3 u novembru 2015, ministarstvo je najavilo da će se zajednička dozvola vjerovatno izdati polovinom 2015. godine, do kad se očekuje i usvajanje novog Zakona o zaštiti okoliša. Eko forum je Federalnom ministarstvu za turizam i okoliš u okviru javne rasprave uputio primjedbe na nacrt novog Zakona o zaštiti okoliša FBiH u oktobru 2014. Najbitnije primjedbe se odnose na osiguranje učešća javnosti kod obnavljanja dozvola i na integralnost dozvole. Ako pogon/postrojenje kojem je izdata okolinska dozvola nije ispunilo sve obaveze iz te dozvole, predviđena je samo situacija "prestanka rada i zatvaranja pogona i postrojenja", bez alternativnog rješenja. Već imamo slučaj takvih pogona (ArcelorMittal Zenica), gdje nisu ispunjene obaveze iz prethodne dozvole, a ide se u izdavanje nove. Ko snosi odgovornost za neispunjavanje obaveza ili za eventualno zatvaranje pogona? Ovo su previše ozbiljne situacije, i ekološki i ekonomski i socijalno da bi se ostavile nedorečene i bez učešća javnosti. Pojam "integralnost" u nacrtu novog Zakona je potpuno pogrešno protumačen. Umjesto integralnosti u smislu različitih dozvola, uvodi se pojam "kolektivne dozvole" za složene operatore, bez jasno definisanog načina utvrđivanja kako se taj "kolektiv" pogona određuje. Kolektivna dozvola se može izdavati samo za tehnološke cjeline, bez obzira na lokaciju ili operatera. Krajem 2014. godine, okolinske dozvole za 5 pogona, od kojih su dva veliki zagađivači (Visoka peć i BOF čeličana) su već istekle, a niko od nadležnih nije reagovao na to. Zato se Eko forum odlučio na podizanje tužbi protiv odgovornih.
|
Okolinske dozvole
Okolinska dozvola je upravni akt kojim se propisuju mjere zaštite svih sastavnica okoliša: zrak, voda i zemljište. U postupku izdavanja urbanističke saglasnosti, investitor za čiji projekt se smatra da ima ili može imati negativan utjecaj na okoliš, dužan je prethodno pribaviti okolinsku dozvolu. Izdavanje dozvole je regulisano Zakonom o zaštiti okoliša i Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti okoliša, čl. 54-74 odnosno čl.17-29 (Sl.novine Federacije BiH broj: 33/03 i 38/09) Okolinska dozvola se izdaje za nova postrojenja, prije nego što budu puštena u rad, a prije izdavanja okolinske dozvole pogoni i postrojenja moraju proći proceduru procjene utjecaja na okoliš. Postupak izdavanja dozvole za postojeće pogone i postrojenja koji su radili i prije stupanja na snagu Zakona o zaštiti okoliša, propisan je posebnim pravilnikom. Operator takvih pogona i postrojenja dužan je prije podnošenja zahtjeva za izdavanje okolinske dozvole izraditi Plan aktivnosti sa mjerama i rokovima za postupno smanjenje emisija, odnosno zagađenja i za usaglašavanje sa najboljim dostupnim tehnolgijama (BAT). Plan aktivnosti ocjenjuje stručna komisija, i ako je pozitivno ocijenjen, nadležno ministarstvo izdaje dozvolu, s rokom važnosti od 5 godina. U postupku izdavanja okolinske dozvole i ocjene Studije o uticaju na okoliš nadležno ministarstvo obavještava i poziva javnost na javnu raspravu. Iako je zakonski rok za dobivanje okolinskih dozvola za pogone i postrojenja kompanije ArcelorMittal Zenica istekao u oktobru 2008. godine, te dozvole su izdate s velikim zakašnjenjem, i to bez provedenih javnih rasprava. Za neke pogone, javne rasprave su održane, ali na naše primjedbe niko iz ministarstva nije reagovao, niti smo dobili odgovore na naša pitanja upućena 17.2.2009. godine. U planovima aktivnosti i u okolinskim dozvolama nije dato "nulto stanje" zagađenosti okoline, tako da je nemoguće ocijeniti efekte provedenih projekata. Eko forum je izvršio nezavisnu analizu realizacije mjera iz Plana aktivnosti, na osnovu nama dostupnih podataka. S ciljem kvalitetnije analize, organizovan je Okrugli sto na temu "Okolišne dozvole ArcelorMittal Zenica 2009-2014", 26. juna 2014. Na okrugli sto su pozvani i na njemu su učestvovali aktivisti Eko foruma, predstavnici ArcelorMittal Zenica, Općine Zenica, Ministarstva za turizam i okoliš FBiH, Vlade ZDK i Uprave za inspekcijske poslove FBiH. Federalno ministarstvo za okoliš i turizam je formiralo komisiju za izradu izvještaja o realizaciji pojedinih projekata iz plana aktivnosti na osnovu kojeg su izdate okolišne dozvole za pogone ArcelorMittal Zenica. Taj izvještaj je trebao biti završen u maju 2013, ali je završen tek krajem 2013. godine, a služit će kao podloga za izradu novih okolišnih dozvola. Od predviđenih 200 mjera, realizovano je 186, ali 14 nerealizovanih po troškovima i složenosti daleko nadmašuje realizovane mjere. Najskuplji i najsloženiji projekti su još u fazi realizacije. Federalno ministarstvo za okoliš i turizam je pripremilo nacrt novog Zakona o zaštiti okoliša FBiH, kojim je predviđeno izdavanje integralne dozvole. Osim što je u tu dozvolu zaista integrisana i vodna i urbanistička saglasnost, kako se to zahtijeva prilagođavanjem BiH zakonodavstva zakonodavstvu EU, predviđeno je da integralna dozvola obuhvata i više pogona i postrojenja. Na taj način bi se za ArcelorMittal izdala samo jedna, integralna (tačnije, kolektivna) okolišna dozvola. Eko forum smatra da taj pristup nije prihvatljiv i nastojaće da se ta odredba zakona promijeni prije usvajanja. Predstavnici Federalnog ministarstva su na Okruglom stolu izjavili da se kod izdavanja nove okolišne dozvole neće provoditi javna rasprava. Eko forum će insistirati da ipak bude uključen u postupak izdavanja te dozvole. S obzirom da 5 okolišnih dozvola ističe u novembru/decembru 2014, a preostale 3 u novembru 2015, ministarstvo je najavilo da će se zajednička dozvola vjerovatno izdati polovinom 2015. godine, do kad se očekuje i usvajanje novog Zakona o zaštiti okoliša. Eko forum je Federalnom ministarstvu za turizam i okoliš u okviru javne rasprave uputio primjedbe na nacrt novog Zakona o zaštiti okoliša FBiH u oktobru 2014. Najbitnije primjedbe se odnose na osiguranje učešća javnosti kod obnavljanja dozvola i na integralnost dozvole. Ako pogon/postrojenje kojem je izdata okolinska dozvola nije ispunilo sve obaveze iz te dozvole, predviđena je samo situacija "prestanka rada i zatvaranja pogona i postrojenja", bez alternativnog rješenja. Već imamo slučaj takvih pogona (ArcelorMittal Zenica), gdje nisu ispunjene obaveze iz prethodne dozvole, a ide se u izdavanje nove. Ko snosi odgovornost za neispunjavanje obaveza ili za eventualno zatvaranje pogona? Ovo su previše ozbiljne situacije, i ekološki i ekonomski i socijalno da bi se ostavile nedorečene i bez učešća javnosti. Pojam "integralnost" u nacrtu novog Zakona je potpuno pogrešno protumačen. Umjesto integralnosti u smislu različitih dozvola, uvodi se pojam "kolektivne dozvole" za složene operatore, bez jasno definisanog načina utvrđivanja kako se taj "kolektiv" pogona određuje. Kolektivna dozvola se može izdavati samo za tehnološke cjeline, bez obzira na lokaciju ili operatera. Krajem 2014. godine, okolinske dozvole za 5 pogona, od kojih su dva veliki zagađivači (Visoka peć i BOF čeličana) su već istekle, a niko od nadležnih nije reagovao na to. Zato se Eko forum odlučio na podizanje tužbi protiv odgovornih.
|